Lekens allvar och nyfikenhetens kraft!
Idag på Förskolans dag vill jag ta tillfället i akt att reflektera över en av samhällets viktigaste institutioner - en plats där nyfikenhet möter omsorg, där lek blir lärande, och där våra egna och våra barns livslånga bildningsresa verkligen börjar.
Mina två barn har för länge sedan lämnat förskolans trygga värld bakom sig, men jag är fortfarande djupt tacksam för den start de fick där. Förskolan lade en solid grund av trygghet och tillit – en grund som gjorde det möjligt för dem att lita på vuxenvärlden som de bär med sig genom livet.
Det är lätt att reducera förskolan till "barnpassning" - en plats där barnen är medan föräldrarna arbetar. Men det är ett synsätt som förblindas för den enorma betydelse som högkvalitativ förskoleverksamhet har.
Forskning från Karolinska Institutet som publicerades förra året visar att barn som gått i förskolor med hög pedagogisk kvalitet presterar bättre i skolan, har större förmåga till empati och samarbete, och utvecklar bättre språkliga och kognitiva förmågor (1). Forskningen bekräftade vad många inom professionen länge vetat - att de tidiga åren lägger grunden för allt som kommer senare.
Förskolans verkliga värde ligger i den unika kombination av omsorg och lärande som sker där. I förskolan upptäcker barn världen tillsammans med kunniga, engagerade vuxna. De lär sig turas om, samarbeta, lösa konflikter och känna empati. De utforskar språk, matematik, naturvetenskap och kreativitet genom lek. De utvecklar självständighet och självkänsla i en miljö där de både utmanas och får stöd (2)
Förskolans pedagogik, när den är som bäst, är en egen, unik form av lärande som tar tillvara på de yngsta barnens särskilda sätt att utforska och förstå världen.
Bakom varje framgångsrik förskola står pedagoger som dagligen utför något av ett mirakel. De balanserar omsorg med lärande, individuella behov med gruppens dynamik, och föräldrarnas förväntningar med läroplanens krav.
Så idag vill jag rikta ett särskilt tack till alla er som arbetar i förskolan. Ni som tröstar gråtande barn, som hjälper dem knyta skor och knäppa jackor, som läser samma bok för tjugonde gången med samma entusiasm, som ser potential och möjligheter där andra ser kaos och problem.
Ni lägger grunden för nästa generations förmåga att lösa problem, samarbeta, känna empati och tro på framtiden. Ni är bildningssamhällets första linje, och idag hyllar vi er.
Tack till er!
Caroline
Referenser
(1) Andersson, L., & Johansson, E. (2024). Långtidseffekter av högkvalitativ förskola: En longitudinell studie. Karolinska Institutet.
(2) Pramling Samuelsson, I. (2023). Det lekande lärande barnet i förskolan. StudentlitteraturHälsningar